Sommarjobb?
21.02.2015
Hej! Jag är en 13 årig tjej som fyller 14 i Juni, och jag skulle vilja veta vilket sommarjobb jag och min 13 årige vän kunda ha? Några tips??

Ungdomsinformatören Jenny svarar
25.02.2015
Hej!
Enligt lagen får inte en 13-årig ännu jobba med så mycket för det kan vara för tungt psykiskt och fysikst men det som ni kan göra är att arbeta som tillfällig aktör eller assistent vid konstnärliga, kulturella och liknande evenemang. Du får alltså tex vara med i en sommarteater, men om du får lön för det måste du ha ett undantagstillstånd som din arbetsgivare ska ansöka om. Ditt jobb får absolut inte störa din skolgång eller påverka din hälsa eller utveckling och du måste ha din vårdnadshavares (förälders) godkännande.
En 14-åring får göra lätt arbete, så som t.ex. sälja biljetter, dela ut reklam, jobba som statist i någon teater, plocka bär eller prissätta varor i en affär.. Den viktigaste regeln är att det inte får störa skolgången, så egentligen får du bara arbeta 2 timmar de kvällar du har skola på dagen (så att totala antalet timmar skola+jobb inte blir fler än 8). På en vecka får du inte arbeta mer än 12 timmar. Under ferien, tex sportlovet, får du inte jobba mer än 7 timmar per dag och inte mer än halva lovtiden. Arbetet får inte påverka din hälsa eller skolgång. Du får bara utföra kvällsarbete i begränsad omfattning och absolut inte nattarbete eller övertidsarbete. Egentligen får du inte jobba efter kl 20 på kvällen, men undnataget är till kl 23 om det är fråga om hushållsarbete. Du måste också ha din vårdnadshavares godkännande och dens undertecknande i avtalet.
Läs gärna våra informationssidor om tips för att söka jobb genom att klicka här.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny