Sommarjobb
06.04.2015
Hej, jag vet att jag är väldigt sent ute nu, men jag skulle verkligen behöva ett sommarjobb. Finns det något ställe som fortfarande söker sommararbetare ännu i April? Det behöver inte vara i bara min kommun utan får vara längre bort också. Så har ni några tips?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.04.2015
Hej!
Precis som du misstänker, så börjar de flesta ansökningstider ha gått ut redan. Och till de flesta privata företag har ungdomar redan gått och frågat och fått/inte fått. Det är hård konkurrens om sommarjobben numera och de flesta arbetsgivare väljer säkert lite äldre ungdomar med lite mer erfarenhet eller en passlig påbörjad utbildning. Men skam den som ger sig!
Har du kollat på mol.fi, där finns en del, även om det är tunnsått där också? Sedan lönar det sig nog ändå att gå runt och fråga till olika firmor. Fördelen med att fråga personligen f2f är att det är svårare att bara avvisa dig (än tex i telefon, eller ännu värre per brev) och med mycket tur kanske de plötsligt inser att jamen kanske vi skulle ha lite uppgifter åt en sommarjobbare ändå? Och kanske råd att betala en lön. Det är ju inte fett ställt för många firmor i dessa dåliga ekonomiska tider, så kanske de tänkte i vintras att de inte kommer att ha råd med en sommarjobbare, men nu när sommaren närmar sig kanske de ser att de ändå har lite överlopps pengar? Håll tummar och tår. Numera är det nog den som visar framfötterna och tjatar lite, som har chanser.
Och Arbetspoolen, har du gått med där? Kolla via www.arbetspoolen.fi för kontaktuppgifter för din kommun.
Lycka till! Hälsar ungdomsinformatören Liselott