Sommarjobb 2015
17.10.2015
Hej! Jag har alltid ångest över pengar. Så till nästa sommar måste jag ha ett sommararbete! Ifjol jobbade jag i växthus men pga de andra anställda var det inte alls roligt att jobba där. "Grupperna" av olika natonaliteter t.ex vietnameser och bosnier gaddade ihop sig mot mig och kunde stå ock skratta åt mig när det gick långsammare för mig än för alla andra. För att jag var ny och inte jobbat i växthus för och för att jag var enda närpesen där. Det var så otäckt och jag var rädd för att vara där. Jag kände mig utstött och "hotad". Därför känner jag att det är sista utvägen och apsolut sista!! Vill INTE!:( så nu tänkte jag skicka och fråga om tips på sommarjobb i närpestrakten. Vad som hellst duger men vill gärna ha ett jobb hela sommaren. Gärna såna ställen som jag inte kommer på! I really need money! Tack för hjälpen på förhand. :)

Ungdomsinformatören Jenny svarar
19.10.2015
Hejsan,
Bra att du funderar på sommarjobb i god tid!
Synd att arbetet på växthuset blev en dålig upplevelse för dej -jag hoppas att du hittar något som du trivs med till nästa sommar, så att du känner att du trivs. Du har ändå säkert nytta av att du arbetade vid växhuset med tanke på kommande arbetssökningar -det är säkert!!
Det är bra om du börjar med att kontakta sådana ställen där du skulle kunna tänka dig att jobba. Det kan vara affärer och olika företag. Ibland tar också staden sommarjobbare och hur det går till, kan du kolla på din hemkommuns hemsida (de brukar sätta in en annons om/när de söker).
Det är mycket viktigt att vara så aktiv som möjligt själv och kontakta flera ställen -inte bara ett eller två. Skriv fast färdigt en arbetsansökan och CV och ta med dem och gå runt till olika ställen och lämna dina uppgifter dit. Berätta i ansökningen om dina positiva sidor och arbetserfarenhet -att du har arbetat vid ett växthus ska du absolut sätta med och berätta om alla de olika uppgifterna som du har fått göra där.
Far också till Företagscentret Dynamo "Dynamohuset" för där finns över 10 olika företag som kan ha behov av en duktig sommarjobbare. Checka även turisminformationen och olika sommarrestauranger.
Församlingarna brukar också söka sommarjobbare, så där kunde du också prova; det är utomhusarbete och de brukar behöva flera arbetare. Fundera också på glasskiosker och 4H, även Arbetspoolen kan möjligen erbjuda t.ex. gräsklippning eller fönstertvättase hos någon ibland.
Jag önskar dej lycka till!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny