Sommarjobb
26.05.2015
Ja hej jag betonar att jag är jättemegahyper tacksam över att ha ett sommarjobb. Ett åtta till fyra jobb fem dagar i veckan sommaren genom.
Problemet är att jobbet är väldigt ensidigt. Jag har jobbat där redan i tre veckor nu.
Jag vet att jag måste fortsätta för pengar växer inte på träd. Men hur hittar jag motivation??
Är rädd att min negativa syn på jobbet gör att mina kollegor också de börjar vantrivas. Varje dag hör jag mig själv klaga men jag kan inte rå för det. För jobbet är svintråkigt och vi hittar inga samtalsämnen så jag håller på avlida i tristess.
Ps. Ge mig gärna exempel på jobb ni tror jag skulle föredra i framtiden när jag redan nu vantrivs med tystnad och ensidigt jobb. Lejdon

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hejsan! Jaa du - så där är det att jobba. Jag brukar säga att inom alla jobb finns det skitjobb som man inte vill göra, som man upplever är negativt och jobbigt. Men det är väl bara att stå ut...
Jag tycker ju att du just har börjat om du bara har varit 3 veckor. Du är ännu nybörjare. Kommer du på någonting till som du kunde göra? Ifall du ser något annat omkring dej som skulle behöva göras kan du väl kolla med någon chef eller någon annan som har varit längre än dej ifall det är ok. Men i värsta fall kan det hända att det inte uppskattas. Men du har ju i alla fall erbjudit dina tjänster och visat intresse. Kan inte bli värre än ett nej.
Sen är det ju bara så att det finns en hel del enformigt trist arbete som behöver göras. Ofta anställs ungt piggt folk till de arbetena över sommaren. Jag har själv packat tomater på en partifirma i 2 somrar. Inte speciellt stimulerande men på lönedagen var det skoj! :) Så ibland måste man väl bara stå ut...
Kan du ha hörlurar på och lyssna på Spotify samtidigt? Ifall det är tillåtet så får du ju lite underhållning som kanske gör att tiden går snabbare. Akta dej för att klaga för mycket åt dina arbetskamrater - du kan säkerligen bli uppsagd med mycket kort varsel... Gnällspikar och skvallertanter brukar inte vara speciellt populära. Och det finns massor med ungdomar som har blivit utan sommararbete som skulle juuuubla över att få ta din plats.
Jag har ingen aning om vilket yrke som skulle passa dej i framtiden! Jag vet alldeles för lite om dej för att kunna ens ge en hint. Men som tips: plugga på och skaffa dej en utbildning - de mest enformiga arbetena görs av folk som inte har en yrkesutbildning...
Kämppa på! Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare