Sommarjobb
08.01.2016
Hallå.
Jag skulle verkligen behöva ett sommarjobb, i Korsholm-Vasa trakten. Jag har dock ingen aning om vart jag ska söka, eftersom att jag knappt kan någon finska alls.. Några tips?? M

Ungdomsinformatören Jenny svarar
11.01.2016
Hej M!
Det är bra att kunna både finska och svenska, men det finns även sådana arbeten där andra styrkor är viktiga. Dessutom tror jag nog att du med hjälp av miner och gester (världsspråket ;) ) klarar av en finsktalande kund också vid behov. Men istället för att fundera på att du inte kan finska, skulle du kunna tänka på allt det som du KAN och skriva en arbetsansökan enligt det. Så vad är du bra på, vad kan du och vad har du erfarenhet av?
Kanske du är superbra på engelska, är duktig i matematik, trivs bra med människor, är pålitlig osv. När du berättar om dina styrkor är det också bra att berätta hur de skulle synas i det arbetet som du söker -ja, gör alltså skilda ansökningar till alla de ställen som du kommer att söka och sök så många som möjligt. Om inte du har mycket arbetserfarenhet från förr, har du kanske ändå varit på praktik någonstans?! berätta om det i så fall.
Kolla exempelvis dessa sidor för sommarjobb:
Hem till Österbotten.fi: http://www.kotiinpohjanmaalle.fi/arbetsplatser-i-osterbotten/
TE-tjänster: http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/
Vaasa.fi: http://www.vaasa.fi/sv/sommarjobb
På webben hittar du bra modeller för hur en arbetsansökan och CV kan se ut -en del ställen vill ha ansökningen elektroniskt. Om inte du hör av något ställe, är det bra och ringa och fråga hur det är för då visar du att du verkligen är intresserad.
Genom att klicka här, kan du läsa våra informationssidor om sommarjobb och få flera tips.
Lycka till!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny