sommarjobb
10.04.2017
Hej! Jag är så rädd att jag inte kommer få något sommarjobb den här sommaren. Detta är sista sommaren som jag är underårig så jag vill hitta ett jobb så jag kan betala lite själv med körkortet och bilen som jag får nästa år. Var kan man hittar vilka jobb kommunerna erbjuder. Jag har sökt till vissa jobb men ingen har svarat.
Kan man ringa till Mannerheims barnskyddsförbund och fråga om man kan vara få jobb som barnvakt? krombibo

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.04.2017
Hej krombibon!
Det verkar vara lite tunnsått med sommarjobb i din kommun - googlade just runt lite men fick inte mycket napp, bara två länkar:
Denna till Ekorosk: http://www.ekorosk.fi/sv/company/news/summerjobs2017
Och denna till Rani plast: http://jobben.vasabladet.fi/Home/JobDetails/2771
Det kan ha funnits fler ute på nätet, tex på jobben.fi, te-toimisto.fi eller ostrobotniajob.fi, men i så fall har deras ansökningstider redan gått ut. Du börjar tyvärr vara lite sent ute, mångas ansökningstider brukar gå ut redan i mars. Det är inte heller längre så vanligt att firmor och företag ens lägger ut arbetsplatsannonser tex i tidningar eller på nätet, eftersom de ofta får så många ansökningar direkt att de kan välja och vraka bland dem (plus att det är jättedyrt att annonsera i tidningar).
Så det ska du också såklart göra, gå med din CV och en öppen ansökan till alla möjliga ställen i kommunen som kunde tänkas behöva sommarjobbare, extra hjälp, inhoppare eller vikarier. Och då menar jag verkligen alla, inte bara sådana ställen som du själv skulle föredra. Idag är det nämligen så hård konkurrens om jobben att vilket jobb som helst ser bättre ut på CV:n än inga jobb alls. Och man vet ju heller aldrig vad som plötsligt kan visa sig vara hur trevligt som helst bara man ger det en chans.
Som sagt, så behöver firmor inte alls längre annonsera själva efter sommarjobbare, utan de kanske ger åt sådana som kommer in och presenterar sig och som verkar trevliga och arbetsvilliga. De tar lättare sådana som de träffat, eller som de åtminstone fått ett ansikte på (foto på CV:n) eller en röst för (telefonsamtal). Gärna tar de ju såklart sådana vars påbörjade utbildning på något vis passar in med firmans verksamhet (tex närvårdarstuderanden till HVC, blivande socionomer till daghemmen), men även gymnasiestuderanden kan ha en chans, tex om de har Första Hjälpen, hygienpasset, arbetsskyddspasset osv. Lättast tar de ändå sådana som de blir rekommenderade av allt från kolleger till grannar, så sätt nu hela släkten i arbete med att sprida ordet om att du söker sommarjobb. Rätt som det är lyckas din moster fixa jobb åt dig medan hon väntar i kassakön i butiken och pratar med en bekant ;)
Har du kollat om Arbetspoolen fungerar i din kommun? http://www.arbetspoolen.fi/ Via den kan man få uppdrag som tex att räfsa löv, städa garage, tvätta fönster osv. Om Arbetspoolen inte längre är igång i din kommun finns det en massa extraknäck man kan skapa genom att ge folk idéer. Lägg själv upp lappar på butikens anslagstavla om att du kan just räfsa löv, rensa jordgubbsland, måla uthus, städa vindar, slipa upp utemöbler eller lackera terasser. Låt fantasin flöda: vad kan folk behöva hjälp med? Kan en stressad småbarnsmamma behöva någon som viker tvätt åt dem eller prissätter loppissaker? Kan en höftopererad pensionär behöva hjälp att bära matkassarna från butiken? Kan en familj behöva någon som tar hand om kaninerna när de är på semesterresa? Sprid ordet, lägg lappar i postlådor, knacka på och fråga - nu får du inte vara blyg ;)
Hoppas du hittar något - minns att något är bättre än inget!
Hälsar Liselott