Sommarjobb på decibel?
28.01.2014
Hej! Jag undrar om det går att sommarjobba på decibel? Tycker att det jobb ni har verkar vara något jag själv skulle vilja syssla med i framtiden. Eller är det så att decibel också har sommarlov? Och så undrar jag i fall kanske ert jobb mer är som ett volontärarbete? Med andra ord, får man bra lön?
Tacksam för svar! Bel

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.01.2014
Hej Bel!
Vilken ljuvlig fråga! Och klart att vi jättegärna skulle vilja ha ett helt gäng unga killar och tjejer här på sommarjobb - vi har ju faktiskt världens bästa jobb (enligt oss själva), så klart vi skulle vilja dela med oss. Men som på de flesta andra arbetsplatser så är det knapert med pengarna. Ifjol lyckades vi få en av kommunens 70 sommarjobbsplatser, mest för att vi inte skulle ha klarat överflyttningen av alla infosidorna från gammalt webbhanteringsprogram till nytt inför nylanseringen utan någon hjälp. I år ser det dåligt ut. Eventuellt. Vi försöker fladdra med ögonfransarna och motivera för de som bestämmer. Men vi får se. Då kunde vi hursomhelst ändå bara få välja bland de som officiellt ansökt om sommarjobb till kommunen - och de måste ju alla vara korsholmare födda 1992-97.
En vacker dag kanske vi har råd med en semestervikarie - för naturligtvis är Decibel "öppet" hela sommaren. Någon av oss ungdomsinformatörer är alltid på plats (om det inte är röda dagar, eller som igår, när vi alla var på Första Hjälp-kurs). Vi har till och med märkt att det kommer in fler frågor hit när andra ställen, som skolhälsovården, har stängt, så vi vill absolut att Decibel alltid ska rulla på utan långa avbrott.
Angående lönen: jodå, vi får en normal lön - normal för att vara kommunalt arbete i alla fall. Man blir aldrig rik på att arbeta inom stat och kommun, men under omständigheterna är vi riktigt nöjda. Inte bara för tex ålderstillägg, regelbundna arbetstider, stödfunktioner (som IT-killar som fixar krångel) och ett mysigt kontor utan för att arbetsuppgifterna verkligen är givande. Man känner att man spelar roll för andra och det somnar man nog bättre av på kvällen än vad man gör av en fet plånbok ;)
Vi meddelar nog här på sajten IFALL vi mot förmodan skulle kunna tänkas få ha en sommarjobbare i år. Vi håller tummarna, men tvivlar nog. Fast vi tar ju nog emot praktikanter och prao-elever av alla de slag, så det lönar sig alltid att fråga! :D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott