Sommarjobba
22.01.2014
Hej! Jag är en tjej på 14 år och kag fyller 15 i augusti när sommaren tar slut. Och det är ju lite surt eftersom man måste vara 15 år för de flesta jobben. Finns det sommararbeten som man kan få i pedersöre redan som fjortonåring, jag behöver pengarna!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
27.01.2014
Hej!
Vad vi förstått så är det lite tunnsått med sommarjobb i dina trakter - och i hela Österbotten för den delen. Och hård konkurrens om de sommarjobb som finns. Ofta är det någon lite äldre (myndig eller med moped åtminstone) och gärna med en passande utbildning på gång för just den sortens jobb som nappar de få platser som finns.
Men det betyder inte att det inte skulle finnas sätt att tjäna pengar eller få arbetserfarenhet av. Har du tex gått med i Arbetspoolen? Det är 4H i din kommun som håller i trådarna för den numera. Via Arbetspoolen kan du ju få uppdrag som tex städning, räfsning eller dammsugning och få både fickpengar och erfarenhet. Kolla med Eerika Ittonen, 050-5593439!
Säkert finns det också en massa jobb bara du söker, frågar dig fram, använder kontakter osv! Barnvaktsjobb brukar det finnas gott om bara man själv gör reklam för sig, likaså att promenera med hundar, måla uthus, städa garage, rensa blomrabatter, plocka jordgubbar, rensa potatisland osv osv osv. Anvnd fantasin och fråga runt - grannar, släktingar, byssbor, lärare, bekanta, mammas jobbkompisar mfl mfl. Fast många av de här sakerna kan du göra via Arbetspoolen OCH vara försäkrad samtidigt, ifall du skulle råka få golvmoppen genom ett fönster eller liknande :) Men minns att du kommer jättelångt med "många bäckar små blir en stor å" och med artighet, flit och genom att bita ihop - pengar får man inte gratis.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna