Sommarjobba
11.02.2015
Hej!
Jag undrar vad man ska göra ifall man blir utan sommarjobb? Jag har sökt till minst 10 ställen nu genom alla kanaler jag kan komma åt, öppna ansökningar, skickat in CV, anmält mig till inhopp osv. Har ni ännu några tips på vad man kan söka? Jag kan inte klara sommaren utan inkomst så kan ta emot nästan vad som helst. Blir utexaminerad från högskola nu i vår men det är inget som tyvärr ger något jobb.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.02.2015
Hej!
Tyvärr är det inte så lätt att få jobb i dessa tider, men härligt att höra att du har en öppen inställning till allt, då har man mycket större chanser att lyckas få jobb! Nu vet jag ju inte vart du har sökt, men antar att du har sökt via kommun också. Eftersom du är öppen för allt, ta gärna personligen kontakt till företag i din omgivning. T.ex. Dermoshop har emellanåt behov av extra folk, Hultholms grönsakspackeri har behov av extra personal över sommaren och om du kan tänka dig, så behövs också folk i växthus om somrarna. Kolla också med affärer, restauranger osv. om de behöver sommarjobbare. Inom vården är det ofta brist på inhoppare, även om du inte har någon utbildning inom branschen kan det löna sig att fråga, det kan finnas uppgifter som lämpar sig ändå. Gå gärna direkt till olika företag och fråga, det brukar inge mer förtroende då de ser personen ifråga som söker.
Lycka till!
Hälsar Petra
ps. vanligtvis brukar vi inte skriva ut något som kan visa varifrån en fråga kommer men här är det ju frågan om förslag på arbetsplatser så hoppas det är ok. Ungdomsinformatören Sanna