Svårt??
26.01.2015
Tjeena! JAg húndrar nu en sån sak att hur svårt är det att få jobb utan utbildning? Man kan ju söka job som t.ex. kassabiträde fast man har utbildning som svätsare.
Att jag studerar nu och tycker nog om vad jag studerar men skulle ändå vilja hoppa av och börja jobba istället.
Arbete
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.01.2015
Hejsan!
Idag är det nog jätteviktigt att man har en utbildning som grund då man söker ett arbete. När man söker ett arbete så vill de oftast nog ha papper på att du har en examen. Visst kan man söka arbete som kassabiträde om du är svetsare, men då har du ändå en grundutbildning som du kan gå tillbaka på ifall du vill arbeta med något annat. Sen fast man kan söka arbete som kassabiträde så har nog de flesta en merkonom utbildning eller liknande och då anställer nog arbetsgivaren dem i första hand.
Ibland kan man vara jätte skoltrött och speciellt denna årstid då de är mycket mörker. Du skriver att du tycker om det du studerar och det är ju bra, för då är man också mer motiverad av att gå i skolan. Tänk också att du studerar för din egen skull och se det som en investering till dina framtida jobb. Fast du känner just nu att det skulle locka mera att jobba än att gå i skolan så kanske det känns helt annorlunda om två år och då kan det vara svårare att komma in på någon skola. Så mitt råd till dig är att du skall fortsätta dina studier och kämpa vidare fast det kan kännas jobbigt ibland. Du kommer nog att hinna jobba efter dina studier, så njut av denna tid :)
Ta hand om dej!
Hälsar Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott