Tacka nej
25.04.2014
Hej! Fick idag ett brev om att jag fått ett sommarjobb! Men eftersom jag har fått planer för sommaren och kommer inte ens vara i Finland några veckor så måste jag tacka nej. Försökte ringa direkt när jag såg det (fredag) men de var inte där längre de jag skulle kontakta. Nu undrar jag hur länge jag har på mig att tacka nej till det? Det står genast på brevet, men idag gick ju inte och på måndag så är jag på språng hela dagen så då har jag heller inte tid. Är det ok att kontakta först på tisdag eller? Det känns som om det är försent och jag måste ta jobbet... M.A

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2014
Hej M.A!
Om det finns en mejladress eller ett mobiltelefonnummer i brevet (eller på deras hemsidor) så kan du kanske skicka ett meddelande åt dem med avböjandet, ditt namn, vilken plats det gäller och annat de behöver veta? Annars måste du bara vänta till tisdag och säga att du nog försökte kontakta på fredagen. (Och släng gärna med något om hur synd det var att du måste avböja och att du gärna kommer ett annat år om det finns möjlighet - skadar aldrig ;) )
Lycka till med utlandsvistelsen!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott