Trummis
27.10.2023
Jag vill bli en trummis, Men jag vet inte exact hur man blir det "Officielt" Finns det en skola jag måste gå till? Är det ett job jag måste få av nån annan? Eller kan jag bara laga egna songer med trummor så blir jag en trummis automatiskt? Också, Vilka skolor kan man gå till för trummning? Sol Råttan

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.11.2023
Tjaba Sol Råttan!
Så coolt att du vill bli trummas – bra trummisar behövs alltid i olika uppsättningar och band. Rytmen är musikens grundpuls och därför jätteviktig i en låt!
Det finns många olika sätt att bli trummis. Det går att bli det helt på egen hand, och det går att bli det via skolor. Jag skulle rekommendera en kombination av båda – experimentera, öva och lära sig på egen hand men också ta stöd av någon typ av lärare/skola vilket gör att man kommer framåt snabbare och undviker fallgropar i vad man lär sig. Ifall man vill bli yrkesmusiker så har man eventuellt lättare att få jobb om man kan visa på att man tagit någon typ av utbildning – men i huvudsak så är det viktigaste helt enkelt att du är en bra trummis, oavsett hur du lärt dig.
Till att börja med behöver du trummor. Det finns att hittas begagnade trumset exempelvis på muusikoiden.net (klicka på "Tori" till vänster, och sök sen "rummut" i spalten till höger), findit, eller eventuellt på någon lokal musikaffär. Det som du behöver fundera på är om du vill ha akustiska trummor eller eltrummor – det här beror lite på var du bor. I något skede av trummiskarriären är det troligt att du kommer behöva akustiska trummor – men om du bor i en lägenhet så är det knepigt att öva på dem, då är det mycket tystare att öva på eltrummor och detta går att göra nästan dygnet runt om du så vill. Om du bor i ett hus så kanske ni har något varmt uthus/garage eller så dit akustiska trummor kunde sättas utan att de stör resten av din familj så mycket (ifall du ännu bor hemma).
Sen är det bara att börja öva. Och öva, öva, öva, öva. Spela med till musik, kolla olika youtubeklipp, experimentera... Ifall du vet andra människor som också spelar instrument eller skulle vilja lära sig det så är det jättebra övning att också spela ihop med andra. Det gör det också oftast roligare att öva för att man får en fin gemenskap över musiken.
När det gäller skolor så kunde exempelvis Lappfjärds Folkhögskola vara en bra startpunkt. De har en ettårig musiklinje som man kan gå vid när man ännu är läropliktig, alltså rakt efter högstadiet (men vid musiklinjen går också folk som är äldre än så). Man behöver inte kunna spela superbra ännu för att komma in dit, utan det räcker långt med att man har intresse för ämnet och en vilja att lära sig. De har också ett internat man kan bo vid, i Lappfjärd (ligger lite utanför Kristinestad). Många musiker från Österbotten har börjat sin bana där för att lära känna sig själva och sin spelstil bättre, innan de sen tagit sig vidare.
I Jakobstad finns Yrkesakademin i Österbotten, där man kan ta en grundexamen i musik. Då får man examenstiteln Musiker. Alla sökanden kallas till ett inträdestest med bland annat spelprov och teoriprov, så man behöver ha ett hum om sånt innan man söker. Ifall man går den här linjen så har man sen rätten att söka sig vidare till en högskola för att studera musik på en ännu högre nivå, om man vill. Det kan man göra bland annat vid Yrkeshögskolan Novia, också i Jakobstad.
Som trummis (eller musiker överlag) kan man jobba exempelvis som medlem i ett band, som yrkesmusiker som anlitas och hoppar in i andras projekt på scen eller i studio, jobba inom teater och musikaler, i en orkester, som trumlärare själv, och så vidare. Som musiker är man ofta egenföretagare, och behöver vara beredd på att jobba ”annorlunda tider”, exempelvis helger och/eller kvällar.
Jag önskar dig spelglädje och all lycka till på färden till att bli trummis! :)
Kram, Kix