Vad ska jag bli när jag blir stor?
28.06.2016
Nu undrar jag inom vilka branscher det finns jobb? Jag har varit arbetslös ganska länge nu och har svårt att få jobb med det jag är utbildad till. Brukar få inhopp och korta vikariat inom andra ställen och får lite ta emot de jobb jag får. Men jag vill ju så gärna ha en utbildning och få jobba inom det. Så vad ska man utbilda sig till om man vill ha stor sannolikhet att få jobb? Gärna flera exempel, jag vet att de t.ex. behöver närvårdare på många ställen men alla passar ju inte som det.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.06.2016
Hej!
Jo, idag är det knepigt att ha mycket specifika yrken med snäva kompetensbeskrivningar i Österbotten - ja säkert i Finland överlag, även om läget är en smula bättre för dessa yrken i större städer. Arbetslösheten ökar även här, vilket gör att det är större konkurrens om platserna, så att många känner att de måste skaffa sig både allt mer innehållsrik CV och allt bredare kompetens. Man ser också på skolornas utbud att det bjuds ut allt mer vuxenutbildning, breddande utbildning, fortbildning och påbyggnadsutbildning på både yrkesskol- och yrkeshögskolenivå. Arbetslösheten beror såklart mest på att Finlands ekonomi tvingar företag, kommuner osv att helt enkelt minska antalet arbetsplatser, vilket pensionsboomen som pågår nu inte riktigt kan kompensera för.
Många som har svårt att få jobb inom sina egna branscher startar eget nu också. Men även om andelen nya företag och firmor skapade av unga ökar i Österbotten, så är det också rätt risky att starta eget - speciellt inom områden som kan ses som lite mera lyx och inte enbart nödvändighet (som alla inom skönhetsbranschen eller hälsobranschen som tex massörer).
Det är svårt att säga vilka yrken som kommer att ha lätt att få jobb i framtiden, rapporterna och förutsägelserna varierar nu som då beroende på allt från oljans pris på världsmarknaden (påverkar industrin, vilket i sin tur påverkar allt från fabriksarbetare till diplomingenjörer, underleveratörer och transportbolag) till vilka yrken årets blivande pensionärer föredragit i sin ungdom. Här har Utbildningsstyrelsen i Finland gjort en prognos som skulle gälla till 2025, men frågan är om den gäller ens idag, http://www.oph.fi/meddelanden/2012/059. Enligt den så skulle yrken inom handel och transport behövas - men köper folk lika mycket idag som för 4 år sedan? För ett tag sedan hörde jag också exempelvis att det kommer att rå akut brist på alla sorters reparatörer som är tvåspråkiga eller svenskspråkiga när det gamla blue collar-gardet går i pension - men är det månne så nu att folk hellre byter till en ny diskmaskin än reparerar den gamla? El- och VVS-folk behövs i alla fall ännu... Och om en utbildning tar säg 2-4 år att genomföra, så är det såklart svårt. Man förstår ju dock att just Utbildningsstyrelsen ger ut rekommendationen att utbildningsinstanserna ska försöka förutspå vilka och hurudana utbildningar som kommer att behövas för framtiden. Därför är det alltså svårt att göra någon tillförlitlig prognos och rekommendera något visst yrkesomårde för att garantera jobb även om 5-10-15 år. Fast här finns en artikel där de i alla fall försöker, https://svenska.yle.fi/artikel/2015/08/23/var-finns-framtidens-jobb, och där lärdomen är att utvecklingen kanske inte alltid bara går framåt, utan att gamla yrken kan komma tillbaka och att det behövs människor överallt.
Så en bred utbildning kanske skulle ge störst chanser till arbete i framtiden. Exempelvis har ju socionomernas både kunskapsområden och behörighetsnivåer bara breddats och ökats de senaste åren, tycker jag - samt att man kan studera på vuxenlinje och alltså jobba jämsides. Numera är de ju exempelvis kompetenta att jobba bla som kuratorer (just nu i alla fall får inte utvecklingspsykologer jobba som kurator om de inte haft en tjänst länge, men det kanske ändrar tillbaka snart), barnträdgårdslärare (men behöver fördjupning för att vara behörig för förskolan och får inte samma lön som en utbildad barnträdgårdslärare från ÅA), socialhandledare, inom tredje sektorn tex projekt, som förman på ålderdomshem eller hemservice, uppsökande ungdomsarbetare och ungdomsledare...
Ta och kolla upp vad olika yrkestermer faktiskt får arbeta som, kanske du plötsligt hittar en linje som både låter lovande för framtiden och som verkar intressant (du ska ju orka studera det också och faktiskt vilja bli det och det när du blir färdig). Checka alla de "konstiga" yrkena som tradenom - och läs alumniernas berättelser om vad de sen blev när de blev stora, det kan ge ahaa-upplevelser. Ta också alla möjliga yrkesvalstest som finns på nätet (börja med de på mol.fi) och rätt som det är kanske du hittar en egenskap hos dig själv som du förbisett men som skulle passa utmärkt för ett yrke du inte håxat - eller ens visste att fanns. Jag kan ge mig själv som exempel: jag visste inte ens att det existerar något som heter ungdomsinformatör innan jag såg arbetsplatsannonsen, och jag känner verkligen att jag sitter på rätt stol i livet :D.
Så vad FINNS det jobb just nu? Inom vården finns det fortsättningsvis gott om jobb och eftersom befolkningen blir allt äldre lär inte behovet minska heller. MEN där har nedskärningarna, den låga lönen och det allt högre arbetstempot påverkat nästan mest i vårt land, så att de som är kvar är slutkörda, besvikna och går med ständigt dåligt samvete för allt de inte hinner. Stämningen på landets sjukhus och hälsovårdscentraler är katastrofal i många kommuner, har jag förstått... Osäkerheten inför SOTE, privatiseringen och samarbetsförhandlingar osv gör dessutom framtiden osäker för många. Men det är just nu. Kanske det svänger? Kanske beslutsfattare till slut inser det ohållbara med att pruta på hälsa, så att både rena vårdyrken och hälsoförebyggande yrken får ett uppsving snart igen?
Kanske kontentan av det hela är att söka ett yrke och därmed en utbildning som nu har relativt goda framtidsutsikter, men som framförallt ger dig mycket som människa. Man kan vara lycklig med lite bara det är de rätta sakerna, så att säga :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott