Vill tjäna pengar
25.01.2016
Hej!
Jag går ut nian nu på våren och skulle vilja ha ett ordentligt sommarjobb i år och eftersom jag varit för sent ute de tidigare åren så börjar jag tidigt i år att söka. Har ju ingen utbildning inom något område så har inte så stor skillnad på vad det är för jobb men skulle vilja tjäna pengar eftersom jag spenderar mer än jag har råd med... Vill kanske inte jobba hela sommaren men ändå en stor del eftersom jag gärna vill tjäna ganska mycket och jag vet att sommarjobbare får jobba en del för att nå upp till större pengar... Är inte så intresserad av att jobba helger....
Så min fråga är: Vilka jobb får man som 16 åring och vad tycker ni jag kunde söka till?
Har tidigare jobbat åt släktingar och sånt och är med i arbetspoolen men har aldrig haft ett riktigt sommarjobb.
Skulle även kunna tänka mig att jobba lite med något nu före sommaren fast jag går i skolan och då undrar jag om ni vet något jobb man kunde få jobba med några timmar efter skolan eller så?
Bara för att ha någon sorts inkomst för jag får inte pengar hemifrån och vill gärna tjäna mina egna pengar.

Ungdomsinformatören Jenny svarar
28.01.2016
Hej på dej!
Det är bra att du är ute i god tid för nu har du bättre chans att få ett sommarjobb än de som vaknar för sent. Många sommararbetare söker redan nu i början av året.
Viktigt är att du söker till flera olika ställen. Eftersom du inte ännu har en utbildning, är det bra att du koncentrerar dig på att berätta om dina styrkor i ansökningen; kanske du har praktiserat någonstans och fått lite erfarenhet av något arbete då, kanske du är bra på språk eller skulle passa inom servicebranschen för din personlighet? Nämn gärna också att du har varit med i Arbetspoolen -det är en merit. Eftersom du ännu är så ung, förstår nog arbetstagarna att du inte kan ha så mycket arbetserfarenhet ännu, men det betyder inte att du inte skulle ha annat att komma med.
Kolla på webben, till exempel www.mol.fi, www.monster.fi och olika rekryteringsföretag (manpower, adecco) för lediga arbeten, men kom också ihåg att alla arbetsplatser finns inte på nätet så det är därför viktigt att skicka ansökningar till sådana ställen som inte ens söker för de kan ändå mitt i allt behöva någon och då du har visat ditt intresse, har de också lättare att snabbt få någon till jobbet. Prova t.ex. på olika mataffärer, städfirmor, matrestauranger och glasskiosker. Kolla också om din hemkommun eller församlingen tar sommarjobbare. Tänk på var du skulle kunna tänka dig att arbeta med och sök till dem alla.
Här på Decibel finns en informationssida om hurdant arbete en 16-åring kan göra, klicka här så kan du läsa den. Ta också gärna en titt på de andra sidorna om sommarjobb.
Lycka till!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny