Jag orkar inte längre!!!
07.09.2014
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre! Jag mår så dåligt och trivs verkligen inte med mitt liv! Allt är bara så fel, jag ser inte mänsklig ut, jag har inga riktiga vänner för de jag har fryser ändå ut mig då och då, jag är inte bra på nåt, jag har inga intressen så jag sitter bara inne hela dagarna, är så himla dum och varje dag händer pinsamma och dåliga saker som jag ångrar att jag gjort/hänt... Jag har INGEN att prata med! Jag är så opopulär att jag aldrig från nåt på snapchat, ingen gillar mina instagram bilder så då har jag slutat med instagram, ingen frågar nåt på ask.fm så det har jag också slutat med, jag har typ inga "vänner" på Facebook och får typ som mest 10-15 grattningar när jag har födelsedag, jag har aldrig fått en komplimang om mitt utseende och aldrig har jag fått en komplimang av nån kille! Jag är så himla avundsjuk på alla att det gör ont och gör mig illamående...
Jag har egentligen inget liv, inget att leva för, men jag vill ändå tro att det kanske finns hopp, en framtid även för mig! Jag vill så gärna tro det, för ibland så mår jag faktiskt bra, men sen är det alltid nåt som jag grubblar över, som stressar mig och gör mig nervös! Jag är för feg på många olika sätt, min feghet ställer till det för mig varje dag... Jag orkar inte bo här längre, jag trivs inte i Finland, det är min enda tanke.. Vad ska jag göra?
Tjejen som frågar mycket

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.09.2014
Hejsan vännen,
Nu behöver du få hjälp med att komma vidare. Ingen ska behöva ha det sådär. Det finns hjälp att få, det finns utbildade människor som har som uppgift att hjälpa till när det känns som värst och man inte ser någon väg ut ur eländet. Har du haft någon kontakt till skolans kurator? Det är just med sånt här som det är meningen att man ska ta kontakt. Skolans hälsovårdare kan säkert också hjälpa och ge råd vart du kan vända dig för att få prata genom allt detta med någon. Börja hos skolhäslovårdaren som hjälper dig vidare, boka in dig redan idag.
Jag vet inte om det kan vara till någon tröst, men alla människor har sina bättre och sämre dagar i livet. Man kan tro att vissa är på topp hela tiden, det ser så ut och de vill också gärna ge sken av att det är så. Men som en god vän brukar säga: "Det finns något alla gårdar", med det menar hon att det finns ingen som ständigt lever på livets solsida. Alla får sin beskärda del av elände och svårigheter i livet. Sen brukar man ju också säga att det kommer inte mera över en än vad man kan bära, det tror jag också kan stämma. Vissa av oss är starkare än andra, du hör till dom starkare :) Vi formas av allt vi går genom under livets gång, våra upplevelser och erfarenheter gör oss till dem vi är. Man kan också tänka att om jag inte hade måst gå genom allt det där jobbiga skulle jag inte kunna stå här nu och ha den här gåvan. Ingen vet vad som blir din stora uppgift i livet, det kan hända att du för att klara av den måste genom detta nu. Men det betyder inte att du inte kan behöva hjälp, tvärtom om det är svåra saker man ska genom behöver man absolut få hjälp.
Ibland låser vi fast oss i negativa tankar, vi hamnar i en nedåtgående spiral och kommer inte bort. Ta fasta på de goda stunderna som du skriver om att det ändå finns. Sträva till att komma tillbaka till dem då det känns sämre. Du vet att det finns hopp, så länge det finns liv så finns det hopp. Såklart finns det en framtid även för dig, det finns bara en av dig och det är du, du är viktig just så som du är.
Vad gäller att få komplimanger och beröm så är vi tyvärr välldigt dåliga på att ge varandra komplimanger nu för tiden, tyvärr. Oftast tror jag folk tänker att vad fin hon är i de byxorna eller skjortan eller nya frisyren men jag ids inte säga något för då blir hon så stöddig. Det är ju synd, att vi inte med varmt hjärta ska kunna säga något bra om varandra utan att genast börja tänka att det stiger den andra åt huvudet :( Det är nog den största orsaken till att de flesta av oss faktiskt aldrig fått några komplimanger. Men visst borde vi säga oftare till varandra om vi tycker att någon har något fin på sig eller passar bra i den nya frisyren osv jag tror att man genom att börja ge komplimanger automatiskt börjar få tillbaka. Du kan ju pröva :) Men överdriv inte genom att strö "bramor" omkring dig som godispapper, man måste nog mena det man säger, annars låter det falskt.
Vi har ju en hel massa sidor om hur man skaffar vänner och nya hobbies mm lusläs allt sånt HÄR, och HÄR.Så får du både inspiration och nya ideér.
Tappa inte hoppet, fast det just nu kan kännas hopplöst och eländigt, så kommer det alltid en bättre dag sen. Via Psykporten kan du hitta vart du ska vända dig inom din kommun. Finns HÄR. Vi har också en lång lista på olika chattar mm på våra HJÄLP sidor.
Hör gärna av dig igen, vi finns här 24/7 för dig och för alla andra <3
Ta väl hand om dig! Kramar från ungdomsinformatören Sanna