Terapeut
07.11.2013
Hej!
Nu är det så här jag har länge inte mått särskillt bra, ungefär en fyra år.
Jag har mina arbetskompisar som säger att jag ser konstant trött ut, jag är blek, hur det är med mig idag osv.
Har även flera vänner som är oroliga för min hälsa.
En utav mina kompisar sa att jag borde prova först med hälsovården. Så jag kollade lite på Korsholms hälsovård.
Det är väl någon form utav stresshantering jag skulle behöva ha och lära mig. Men nu undrar jag vem som kan hjälpa mig?
Jag hittar bara information om Mats Kevin men jag tycker det känns lite obekvämt att gå till en manlig terapeut. Eller borde jag prova?
För jag hittar liksom ingen annan som har hand om jyst stresshandtering utan vanliga terapeuter. Tacksam för svar

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
07.11.2013
Hej!
Ne gå till Mats du bara! Vi har träffat på honom ett par gånger via jobbet och han verkar vara riktigt bra! Han verkar entusiastisk och kunnig och verkar inte vara den typen som ger upp lätt eller mest sitter och väntar på att det ska bli dags för kaffepaus. När han berättat om sitt arbete så har vi förstått att han är varmhjärtad och verkligen VILL hjälpa folk och att han är bra på både små och stora problem och både på kvinno- och mansgrejer. Och vet du, skulle inte personkemin funka mellan just er två, så vet han absolut vem du kan pröva till näst. Genom att tex ringa Mats lovar du ju inget heller och inte kostar det skjortan.
Eftersom han dessutom sitter i samband med hälsovårdscentralen, så är det något som kan tänkas vara fysiskt, så kan han säkert lotsa dig rätt för att på svar på det. Konstant trötthet kan ju också vara ett symptom på någon kronisk åkomma eller sjukdom. Har du kollat att du har "grundbehoven" tillfredsställda, som att du inte har lågt HB och därför är trött på grund av järnbristen, att du inte har låga vären sköldkörtelhormon, att du får i dig tillräckligt med D-vitamin, sover tillräckligt (alla har vi ju olika sömnbehov, 8 timmar/natt räcker inte för alla vuxna) osv?
Att börja med ett snack med Mats är en bra idé! Via arbetsplatshälsovården kan de ju också ha förslag på personer att tala med? Och så har vi en hel del tips här på Decibel om stresshantering - ta och läs dem också ifall du inte redan gjort det, du hittar dem under Information -> Kropp -> Insida och hälsa!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna