Framtiden
14.03.2015
Hejsan!
Går sista året i gymnasiet nu och det börjar bli dags att söka in till vidare utbildning. Det jag allra helst skulle vilja bli är logoped, det känns helt rätt. Eftersom logopedi finns på svenska endast vid åbo akademi tänker jag även söka in till Sverige, men är inte säker på att komma in då jag måste skriva väldigt högt i högskoleprovet.
Eftersom det här är min dröm tänker jag verkligen kämpa för att kunna bli det jag helst vill. Jag tänker åtminstone försöka komma in under två år. Nu är min fråga, ifall jag inte slipper in till Åbo akademi nu i höst vad kan jag börja studera för att komma in följande gång, alltså vilken annan utbildning kan jag ha nytta av? Snälla svara inte psykologi eftersom det är ännu svårare att komma in till än logopedin!
En studiehandledare föreslog svenska språket vid Åbo Akademi. Hur är det egentligen, vi säger att jag slipper in till det, hur mycket logopedi kurser kan jag läsa under det första året för att sedan nästa år ev. komma in till logopedin? Är det svårt att komma in till svenska språket och hur många söker, hur ser förresten inträdesprovet ut?
Alltså jag vet att jag kommer att lägga logopedin på första plats men jag behöver oxå en plan B.
Vill helst börja studera redan i höst. Lönar det sig att t.ex. satsa allt på logopedin och ev. t.ex. svenska språket eller tycker ni att jag ska lägga logopedi på första plats, modde på andra och socialt arbete socionom som reserver. Skulle kunna tänka mig att läsa socialt arbete eller socionom under ett år men hur stor är chansen att jag kommer att komma in dit? Är det onödigt att sätta energi och tid på att söka in till så många ställen eller ska jag göra allt för att komma in till logopedin och ngn reserv som svenska språket som jag kan läsa i ett år och ha nytta av i logopedin sedan?
Tänker på dom här sakerna ofta och upplever det som väldigt jobbigt att inte veta hur framtiden kommer att se ut.
Tacksam för svar!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
18.03.2015
Hej! Jag har en kär vän som studerar Logopedi. Äntligen - efter att försökt slippa in några gånger. Hon fick också ta till mellanår och nödlösningar för att komma in på den utbildningen. Jag har bett om hennes åsikter på din fråga. Jag hoppas kunna ge dej mera svar på fredag 20/3.
Hälsningar,   Annika     barnmorska - hälsovårdare
Hej igen! Här är det snabba bullar! Tack för svaret, Sussi! <3
Min vän då som läser logopedi i Åbo tycker absolut att du också ska söka in till Sverige. Åbo Akademi har samarbete med logopediutbildningarna i Sverige och det finns studerande från Sverige som har bytt till ÅA och tvärtom. Utbildningarna ser dock lite olika ut, i Sverige 4 år medicinskt inriktat och i Finland 5år och beteendevetenskapligt inriktat. Du har inget att förlora på att söka!
Psykologi skulle vara ett jättebra andrahandsval eftersom psykolog- och logopedistudernade har mycket samma föreläsningar. Men vid ÅA går det inte att söka samtidigt till båda eftersom inträdesprovena och intervjun är på samma gång, vilket gör att man redan vid ansökningstillfället måste välja. Åtminstone har det varit så här tidigare år men nu är ju institutionerna under samma fakultet. Kolla upp det här på ÅAs hemsida! Novia i Åbo är alldeles intill ifall du går en utbildning där kan du kanske plocka lite kurser från Öppna Universitetet.
Svenska språket är en bra idé. I hennes grupp har studerande tidigare studerat teologi, franska, statsvetenskap, en sjuksköterska samt tom. en konditor!
Sussi anser och ger som råd att du helt enkelt ska söka in till det nästmest intressanta utbildningen du kan tänka dej. Läs tillräckligt till logopedins skriftliga antagningsprov för att bli antagen till intervju. Visa sedan vid intervjun att du är tillräckligt motiverad. Ge inte upp efter första försöket så kommer du nog in sen! Lite mer livserfarenhet och ålder är nog inte till någon skada. Sussi blev mest frustrerad över att inte få veta varför hon inte blev antagen. Intervjuerna görs av talterapeuter. Där får du berätta om dina tidigare erfarenheter. Nytta kan man ha av att ha jobbat med barn och iom. detta en uppfattning om deras språkutveckling. Läs in dej på vad logopedi är och talterapeutens arbetsuppgifter och arbetsalternativ, sådant frågar de efter.
Det verkar som om de nu skulle ha fått upp ögonen för bristen på talterapeuter och flera antas vilket gör att det ju numera är lättare att bli antagen. Du behöver ha normal hörsel och syn och normalt eget tal, glasögon är ok.
Lycka till!   Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare