orgasm missbrukare
23.04.2014
hej :) nu e de såhär, jag onanerar flera gånger om dagen, och jag får orgasm varenda gång men den varar bara i typ 3 sek.... ska inte orgasmer vara längre än så? ibland e den bara 2 sek.
jag har onanerat så längre jag kan minnas, men jag mår bra av det! men kan de vara skadligt då det har pågått så länge? tycker ni jag borde skämmas lite..?:/ men ja. de var allt.. tack för mej!! vilsen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.05.2014
Hej vilsen!
Vi börjar med det viktigaste: att onanera är inget att skämmas för! Jo, våra föräldrars och mor-&farföräldrars generation kanske skämdes ännu, men i dagens moderna värld är det helt normalt, tillåtet - och till och med rekommenderas varmt av allt från sexualupplysare till hälsovårdslärare.
Dels för att, just som du skriver, man mår bra av det! Under de flesta former av sex och framförallt under orgasmen frigörs en massa må-bra- och lyckohormoner i kroppen (endorfiner, dopamin, oxytocin om man är tillsammans med någon man tycker om osv). De här hormonerna är en del av kroppens eget belöningssystem och gör oss faktiskt både fysiskt friskare och gladare. Dels för att det är superbra att lära känna sin egen kropp. Både "tekniskt" (så att man vet vad som känns skönt och vad man inte gillar) inför den vackra dag man ska ha ett sexliv tillsammans med en annan person, och så kan man se självsexet som en del av att lära sig tycka om sig själv och sin egen kropp. Självkännedom på ett fysiskt plan kan förstärka självkänslan. forskning visar att sådana med ett aktivt sexliv, oavsett om de har självsex eller sex med någon annan, är bättre i skick än de som inte har det.
Men visst kan man få för mycket av det goda också. Samma belönings- och lyckohormoner som gör det skönt kan också göra en lite beroende. Man behöver kicken, på samma sätt som de som tränar mycket också gör det för att kroppen belönar dem och det kan vara beroendeframkallande. Men det handlar också om vana - ju oftare man onanerar desto oftare vill kroppen ha det. Vi har exempelvis alla en naturlig sexlust, men i tonåren är den ofta mycket starkare, så den allmänna kåthet man känner kan göra så att man onanerar ofta - vilket gör att kroppen oftare får lust till det. Väldigt få blir dock ordentligt sexberoende och ofta lugnar det naturligt ner sig med tiden. Men det kan löna sig att lägga fakta bakom örat och tex bara onanera när man verkligen har lust, inte bara för att man tex alltid brukar göra det när man är ensam hemma eller före man somnar. Dessutom får man gäran variera sig under onanerandet, så att man inte alltid bara kör med den teknik som man vet att funkar, så att kroppen liskom "låser sig" till en viss metod. Själva kicken och den efterföljande avslappningen kan också "felanvändas", tex som naturlig sömnmedicin eller istället för tröstätande och liknande.
Att onanera flera gånger per dag är inte farligt eller onormalt - så länge det faktiskt inte börjar påverka livet negativt. Typ att du inte vill fara på resa med kompisarna för att du inte slipper åt att onanera, eller far tidigare hem från något bara för att du behöver onanera. Då har det gått för långt. Men du kan inte direkt skada dig av att onanera för mycket/för ofta. Visst, lite torra och irriterade slemhinnor i underlivet och liknande, men det läker ofta av sig själv bara man låter underlivet vila lite emellan. Men allt som ger skrubbsår, skavsår, sår eller stark irritation ska man undvika - kolla gärna under infosidorna om sex, där står saker som också är bra att veta när man onanerar, som att inte använda något för varmt eller kallt.
Slutligen angående längden på orgasmerna: vi kan trösta dig med att det blir bättre med tiden och med övning. Det goda med sex är faktiskt att det i regel blir bättre ju äldre man blir och ju mer erfaren man blir, både för att kroppen utvecklas och för att man kan mer teknik, ser till att få rätt stämning runt sig osv. Orgasmerna blir längre och starkare med tiden och kroppen tränar liksom upp dem av sig själv om man har ett aktivt sexliv (igen, med sig själv eller andra). Det sker inte över en natt, inte ens på några år, men för de flesta tjejer blir orgasmerna bättre med åren. Du är bara i början ännu. Men lite kan du alltså själv öva, dels genom att variera dig och dels genom att pröva tex om du kan få multipla orgasmer. Se det som att du bara är i början av en lång upptäcktsfärd än och att man aldrig någonsin blir färdiglärd när det gäller sex :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (bland annat på basen av sexsnackarnas och sexualrådgivarnas tidigare svar på liknande frågor)