Varför rakar de av sig håret?
11.07.2016
Hej! Jag har en fråga som jag aldrig har fått svar på när jag frågat av släkt och vänner, och det är att varför de flesta killar rakar av sig allt hår på huvudet till militären? Kanske inte alla gör det med de flesta gör det så varför? Är det för att det ska vara stilrent och snyggt eller? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.07.2016
Hej!
Äsch, jag vet att vår vanliga expert för milifrågor, Henrik, är på semester, så jag ska försöka mig på ett svar (bland annat på basen av kurser i sociologi, antropologi och historia jag läst):
Ursprungligen, alltså vi talar århundraden tillbaka, kommer det här med kort hår och helst inget skägg dels från att man ville att alla soldater skulle se både propra och likadana ut (även likadana uniformer, gå i takt osv) och för att det var praktiskt. Ordning och reda i kombination med att det var det mest hygieniska! Inget långt hår som fastnade i geväret eller flög för ögonen när de skulle skjuta - under tidsåldrar när män skulle ha längre hår var det hästsvans i nacken som gällde. Inte heller ville man förr ha så mycket hår att få löss och andra parasiter i, och detsamma gällde skägget. Och eftersom vår försvarsmakt (och varenda annan försvarsmakt världen över för den delen också) är väldigt traditionsbunden och "gammaldags" så hör det ännu till att man klipper håret kort och rakar bort skägg och mustasch när man ska in i milin. De tycker nog också att det är stilrent och snyggt. :)
Det är, har jag förstått, inte helt obligatoriskt längre, men rekommenderas skarpt. Om jag förstått saken rätt har försvarsmakten rätt att kräva rakning och kortklippt hår enligt sitt tjänstereglemente - men nu hittar jag inget om det på försvarsmaktens sidor... Åtminstone 2011 togs frågan om hur långt hår en beväring kan ha upp för några år sedan av såväl jämställdhetsombudsmannen och justitieombudsmannen, men då sågs regeln om kort hår inte som diskriminering. Kvinnor som gör frivillig värnplikt eller arbetar inom försvarsmakten får nog ha långt hår.
Grejen är väl också den att det rakade/kortklippta huvudet och släta hakan liksom är ett tecken på att man "ska far i milin å bli en riktig karl". Hela militärtjänstgörningen är väl en av de få övergångsritualerna till vuxenlivet vi har kvar idag. Killarna ska gå igenom ett slags manlighetsrit i och med milin och i och med riter av det här slaget brukar vissa seder och bruk finnas kvar eller användas just då. Och visst, man ser ju nog på långt håll vem som ryckt in och är hemma på "loma" från milin, trots att han har civila kläder på. Så de flesta rekryter och beväringar kanske till och med vill att det ska synas på dem att de håller på att bli män ;)
Fråga mera bara ifall det är något annat du undrar. Även om andra saker, men för allmänbildningens skull kan du gärna läsa våra infosidor om militärtjänstgöringen. Bland annat har vi en ordlista med ord där som kan vara bra att förstå tex om man någon gång har en pojkvän i milin.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott