Systemutveckling eller datavetenskap?
28.08.2014
Hej!
Jag har länge funderat på att studera något IT-relaterat, men eftersom jag aldrig gick lång matte, fysik och kemi på gymnasiet, har jag nu inte en chans att studera till civilingenjör.
Däremot lockar antingen systemutveckling eller datavetenskap. Skulle ni på Decibel kunna förklara lite mer vad som skiljer dessa åt och hurdana löneklyftor det blir om man jobbar i Finland?
Tacksam för svar!
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.08.2014
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor. Mera om det här samarbetet hittar du i den här länken.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Tack för din fråga. Jag har sökt information om branscherna inom datavetenskap. Man studerar datavetenskap för att bli systemutvecklare, man s.k. specialiserar sig till det. Inom datavetenskap kan man jobba med till exempel med forskning, bioinformation och systemutveckling.
Till lönefrågan: Löneutveckling beror väldigt mycket på vem är arbetsgivare. Statliga tjänster är inte de mest betalande men då är ofta anställningarna stabila om man jämför det tillexempel med projektarbeten. Lönerna ligger mellan 2500€-6500€ beroende på var man jobbar och vilka uppgifter man har. (källa palkkavertailu.fi) Enligt kollektivavtalet för it branschen så ligger lönerna mellan 1921€-3426€
Kollade lite utbildningar:
Tillexempel på Helsingfors universitet kan man studera Datavetenskap, kandidat i naturvetenskaper, 180 poängs utbildning. Systemutveckling ingår i denna utbildning. Utbildningsspråken är finska, svenska samt engelska. Du kan ta kontakt med Helsingfors universitet och få information om ansökningskraven samt ansökningar. Här är deras kontakt information:
Ansökningsrådgivning
Besöksadress: Fabians gatan 33, 1 vån, HELSINGIN YLIOPISTO
E-post: studera(at)helsinki.fi, Telefon: 02941 24140
http://www.helsinki.fi/ansokningen
(källa opintopolku.fi)
På Åbo Akademi kan man studera Datavetenskap på följande sätt:
Många valmöjligheter
Vid institutionen för informationsteknologi kan du välja mellan tre utbildningar:
• Datateknik - leder till diplomingenjörsexamen
• Datavetenskap - leder till filosofie magisterexamen
• Informationssystem - leder till ekonomie magisterexamen
Du kan kontakta Åbo Akademin och få mera specifikinformation om deras utbildningar: tel. 02-2154169, e-post till studinfo@abo.fi
Ansökan till högskolor förnyades. I höst 8.9-22.9.2014 kan du söka med samma ansökningsblankett till både yrkeshögskolor och universitet i gemensam ansökan till högskolor. Mera information hittar du på www.opintopolku.fi.
Tiina Palonen /ungdomsinformatör /Reimari.info